Dynamiczny rozwój wszystkich dyscyplin klinicznych sprawia, iż edukacja stanowi coraz większe wyzwanie. Dotyczy to różnych etapów kształcenia, w tym także zdobywania wiedzy akademickiej. W programie nauczania studentów stomatologii, oprócz przedmiotów kierunkowych, ważnym elementem jest szkolenie w dziedzinach klinicznych. Wiedza ogólnolekarska jest niezbędna do zrozumienia problemów pacjenta i udzielenia skutecznej pomocy. Problemy stomatologiczne pozostają często w ścisłym związku z innymi zaburzeniami stanu zdrowia i te zależności są wzajemne. Ta sytuacja dotyczy także dzieci. W wielu chorobach odnajdujemy objawy patologiczne w obrębie narządu żucia, a z kolei próchnica, stany zapalne w jamie ustnej mogą stanowić czynnik ryzyka różnych zaburzeń narządowych.
Ogromnym problemem, z którym od lat spotykamy się w nauczaniu pediatrii studentów stomatologii, jest brak odpowiednich źródeł wiedzy. Większość opracowań adresowanych jest do studentów wydziału lekarskiego. W odpowiedzi na oczekiwania i potrzeby naszych studentów podjęliśmy się przygotowania podręcznika właśnie dla studentów stomatologii. Podręcznik ma formę przejrzystego, syntetycznego kompendium, a jednocześnie kompleksowo omawia większość problemów zdrowotnych populacji dziecięcej. Jest to opracowanie zbiorowe przygotowane przez specjalistów pediatrów, ekspertów w dyscyplinach szczegółowych. Wszystkim Współautorom, moim Koleżankom i Kolegom z Klinik Pediatrycznych naszego Uniwersytetu, składam serdeczne podziękowania za zaangażowanie i trud włożony w przygotowanie podręcznika.
Mam nadzieję, że to nowe, oryginalne opracowanie ułatwi studentom zdobywanie wiedzy i przysłuży się do jeszcze lepszej partnerskiej współpracy lekarzy stomatologii i lekarzy medycyny w realizacji potrzeb i oczekiwań naszych najmłodszych pacjentów.
prof. dr hab. med. Anna Bręborowicz